Kali ini giliran beraya di Gua Musang, Kelantan. Cuti hujung minggu ni begitu panjang, bermula dengan Hari Kemerdekaan, kemudian cuti Hari Raya Haji, dan ditambah pula dengan cuti peristiwa kemenangan Sukan SEA ke-29 pada Isnin nanti.

Cuti hujung minggu yang panjang kerana diapit cuti Hari Pekerja dan cuti ganti Hari Wesak, memberi peluang buat kami bercuti sekeluarga di Cameron Highlands. Dari carian internet, ramai yang mengesyorkan menginap di Homestay Kampung Taman Sedia kerana kebun-kebun strawberi yang dekat.

Terima kasih yang tidak terhingga dirakamkan kepada Abang Sid sekeluarga yang telah menaja hari keluarga ini. Hari keluarga yang melibatkan keseluruhan ahli keluarga sebelah isteri ini, telah diadakan di Homestay Kampung Taman Sedia, Cameron Highland.

Petang semalam, kami sekeluarga ke Pantai Pengkalan Balak, dengan perancangan untuk mencari remis / lala / kepah. Saya tak pasti, yang mana orang panggil remis, yang mana lala, yang mana kepah. Rasanya, remis dan lala binatang yang sama. Kepah besar lagi banding degan remis / lala. Sampai saja ke pantai, terus kami mula mengorek.

Pernah tak terjadi pada kalian? Duit kertas termasuk mesin basuh, duit kertas yang disimpan lama dalam almari dimakan anai-anai, berlubang-lubang, lusuh, terkoyak dan sebagainya. Rasanya dah tak boleh nak guna lagi duit kertas itu kan? Jangan terus dibuang duit-duit kertas rosak tu, masih boleh dibaiki lagi. Begitu juga kalau kalian ada syiling RM1 yang lama, berwarna emas itu. Ia juga masih boleh ditukar untuk digunakan.

Cuti yang panjang, haruslah digunakan untuk luangkan masa bersama isteri dan anak-anak. Sepatutnya kami sekeluarga balik kampung di Melaka, namun kerana ada kenduri kahwin anak Pak Tam di Nilai, yang jatuh pada tarikh 1 Jan 2017, maka rancangan kami untuk cuti panjang ini hanyalah jalan-jalan sekitar Bandar Baru Bangi.

“Wak yang jual kuih tu mula jual pukul 10 pagi, dalam sejam dua habis lah.” Kata rakan sekerja saya. Orang lama, ada banyak pengalaman. “Nanti pukul 10 kita gerak pergi beli”. Baik punya rancangan. Pukul 10 pagi, kami pergi ke Warung Mak Ipah yang terletak di Jalan Raja Muda Musa 5, Kampung Baru.

Sejak adik saya (Najwa) bekerja di Pasir Gudang, banyak juga tempat-tempat menarik yang telah dia jelajahi. Antara tempat yang menarik ialah Pasar Tiram. Pasar yang menawarkan banyak pilihan pakaian, dari baju kemeja-T, seluar, jubah, telekung, tuala dan sebagainya pada harga yang murah. Mereka menjual secara borong, mungkin itu yang menyebabkan harganya agak murah. Namun kita masih boleh beli secara runcit / kecil-kecilan.

Hujung minggu mesti diisi dengan aktiviti yang menarik. Bagi saya, bermain After Effect di laptop itu menarik, tetapi tidak menarik langsung bagi isteri dan anak-anak. Anak-anak suka bermain di luar, namun, keadaan cuaca yang tidak menentu, kadang hujan, kadang panas terik, anak-anak pun tahu, tak seronok bermain dalam cuaca tak menentu seperti itu. Jadi saya pun google lah ‘taman permainan kanak-kanak indoor’, yang menemukan saya dengan beberapa indoor playground sekitar KL dan Selangor.

Terima kasih, jumpa lagi!

Boleh hubungi saya melalui whatsapp 017-6657605, untuk sebarang pertanyaan berkaitan edit video, buku-buku dan sebagainya.